retreats


Krishnamurti Retreats Worldwide weergeven op een grotere kaart

zondag 17 juni 2007

Territorium

Mijn lichaam neemt een bepaalde ruimte in, heeft een bepaalde ruimte nodig om zich vrij te bewegen. Is dit mijn natuurlijk territorium? Als mijn lichaam bedreigd wordt, ga ik me verdedigen.

Mijn gezin, mijn huis, mijn auto, mijn stad, mijn land... tot hoe ver reikt mijn territorium?

Wanneer mijn territorium bedreigd wordt, is mijn handeling dan in verhouding met de bedreiging?

Als mijn zelfbeeld bedreigd wordt, is deze bedreiging dan reëel? Word ik gekwetst al iemand me verwijten maakt?

Als iemand ongevraagd mijn territorium betreedt en dingen regelt die mij aangaan, dan word ik kwaad. Ik voel me bedreigd in mijn autonoom keuzes maken. Ik voel me bedreigd in mijn zelfstandigheid.

Soms doen mensen dingen die goed bedoeld zijn, en toch voel ik me bedreigd.
Het zit hem vaak in kleine dingen, de manier waarop de dingen me uit handen genomen worden, het gebrek aan overleg. Een niet zorgvuldige formulering. Een slecht gekozen moment. Vermoeidheid. Mogelijke gevolgen voor mij, ongevraagd.

Geen opmerkingen: