retreats


Krishnamurti Retreats Worldwide weergeven op een grotere kaart

vrijdag 6 juli 2007

Mentale Hygiëne

  • Laat het verleden rusten: onze herinneringen zijn niet zo betrouwbaar; de hersenen reconstrueren het verleden voortdurend; we maken daarbij denkfouten onder invloed van onze huidige ideëen en ervaringswereld. Voortdurend over het verleden nadenken leidt onze aandacht weg van wat er vlak voor onze voeten gebeurt.
  • Elke situatie is nieuw: behandel een situatie waar je al ervaring mee gehad hebt toch als een compleet nieuwe situatie. Routineus afhandelen vergroot de kans op fouten. Een bepaalde structuur of volgorde van handelen kan handig zijn; toch moet die altijd flexibel blijven.
  • Personen beoordelen, conclusies trekken daaruit: wees voorzichtig met oordelen over mensen. Hoe we een bepaald gedrag interpreteren, betekenis geven is vanuit onze beperkte kennis van zijn of haar omstandigheden, bovendien gekleurd door onze bepaalde geestesgesteldheid. Ons kijken is vaak gekleurd daar ons eigen standpunt en belang.
    De menselijke geest is bovendien niet zo coherent en consequent als we wel zouden wensen, het is niet omdat iemand eenmaal een bepaald gedrag vertoont, dat hij of zij altijd zo is.
    Onze eerste reflex bij een nieuwe ontmoeting is iemand afwegen. Dit komt voort van primitieve tijden waarin het belangrijk was te beoordelen of iemand gevaarlijk was. Ook in onze geciviliseerde maatschappij is het verstandig nog steeds aan onze veiligheid te denken. In de eerste plaats onze fysieke veiligheid. Het is heel moeilijk om in het veld van de psyche onze fysieke veiligheid te beoordelen. Bekijk het gehele beeld.
  • Een bepaalde taak volledig afhandelen zodat je die ook mentaal kan afsluiten, voorkomt onnodige zorgenmakerij. Handel stuk voor stuk af wat je moet doen. Hou je zaakjes bij. Schuif niet op de lange baan, stel niet uit. Voer uit en laat achter je.
  • Maak je geen zorgen over de toekomst: laat ruimte aan het heden om zich te ontplooien, plan niet te strikt, wees er beweeglijk in, laat ook voldoende vrije ruimte in je agenda als je het druk hebt. Dit zal je toelaten meer de tijd te nemen en de dingen grondiger te doen.
  • Bekijk het geheel van de situatie: verlies je niet in pietluttige details. Soms kan je hetzelfde bereiken via een andere weg.
  • Hou het simpel. Eenvoud siert en belast ons denken minder. Laat je niet opslorpen door iets, hoe veeleisend het ook is. Behoud je mentaal evenwicht (en je fysiek welzijn) ook bij stress, confrontatie, conflict. Wees voorbereid, bekijk iets grondig op voorhand zodat alle variabelen al eens bekeken zijn.
  • Verlies je niet in negatieve gedachten en emoties of gezocht positieve gedachten en emoties. Probeer de feiten te zien, zonder te vervormen. Laat een hele situatie zich ontvouwen voor je je oriënteert en oordeelt. Beweeg je mee in de flow. Kijk mee in de richting en kijk dan samen in jouw richting.
  • Denk als het functioneel is: denken is een instrument, al dan niet fijn afgesteld. Toch blijft het behelpen. Woorden, taal en denken zijn niet het ding zelf. Contact maken met de dingen kan beter zonder tussenkomst van taal en denken. Gebruik de intensiteit van je zintuigen, je waarnemingsvermogen om afstand teniet te doen.
  • Namen geven en benoemen van de dingen gaat soms te vlug: sta jezelf toe even te kijken, voelen, luisteren en dan pas te benoemen. Je waarnemen de ruimte geven, laat je toe nieuwe dingen te ontdekken. Deel niet te vlug alles in, probeer niet te vlug te ordenen, laat de dingen zijn wat ze zijn. Als begrijpen vasthouden is, is er geen soberheid en eenvoud mogelijk. De dingen kunnen loslaten en vergeten geeft ruimte. Toch is kennen en kunnen, onthouden en doen sterk verweven met elkaar.
  • Kijk naar de grond waarop iets opbloeit, breng de dingen terug tot hun essentie. Kijk naar de aard van het beestje. Kijk naar beweegredenen, wat iemand drijft. Kijk naar wat jou beweegt. Kijk naar de dingen die je bezighouden, die je aandacht vasthouden. Een essentie, een aard kan je niet rechtstreeks bekijken, moeilijk. Makkelijker is zijn spoor te volgen.
  • Multi-tasking: doe niet teveel dingen tegelijk. Doe de dingen stuk voor stuk, één voor één, stap voor stap. Ons denken is beperkt in zijn capaciteit. Handelen in een 'tunnelvisie' is een vorm van geweld.
  • Communicatie: wees zorgvuldig in je spreken en je luisteren. Wees duidelijk, onuitgesproken, inplicite vooronderstellingen in een gesprek leiden vaak tot misverstanden. Vergewis je er steeds van dat iemand begrepen heeft, wat je bedoelt hebt te zeggen. Herformuleer als dit niet het geval is. Taal is heel rudimentair. Wees zuinig met woorden. Spreken is zilver, luisteren goud. Electronische communicatie en geschreven taal leidt vlug tot misinterpretatie door het ontbreken van de toon, het stemvolume, de mimiek. Gebruik bij voorkeur vollediger communicatievormen.
  • Kiezen is geen wilsdaad: maak pas een keuze als iets duidelijk is. Bekijk het hele beeld. Er is maar één juiste keuze mogelijk. De vrijheid te kiezen geeft ons een enorme verantwoordelijkheid.


4 opmerkingen:

Anoniem zei

Knap werk Joost! Erg praktisch! Ik druk hem direct in veelvoud uit en hang hem het huis rond!

Groetjes,

O2

J zei

Haha.

Hmm, weet niet of het praktisch is :-) Probeer enkel mijn denken wat te ordenen, mijn eigen taal wat te vinden. Is eigenlijk enkel om éénmaal te lezen en dan weer te vergeten... Is trouwens nog niet af. Nooit af. Puur gewaarzijn, of een eerste aanzet in de richting van gezond denken, is niet in leefregeltjes te gieten, misschien maar best ook zo.

Rodrigo zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei

Toch vind ik de tekst goed. Zal hem zeker uitdrukken en ophangen.
O2